Wereldreis in een dag
Tranen van geluk
Waterfeest

Boeken, romans en verhalen

Boekrecensies

Boekrecensie In search of Kyle

Boekrecensie Anne Martine van Buren: Miranda heeft echt talent voor het in elkaar laten overvloeien van verschillende thema’s* in haar boek(en) [Engelstalige en Nederlandse versie]. Moeiteloos, bijna achteloos smeedt zij deze thema’s samen tot een wervelend verhaal. Ik heb het met verbazing en bewondering gelezen. Het verhaal laat je niet meer los totdat je het uit hebt en geeft veel stof tot overdenken. Ik kijk uit naar de volgende.

*Thema’s: Filosofie, Fantasie, Feng shui, Coming of age, Tijdsbeeld, Omgeving, Politieke conjunctuur, Intercultureel, Globalisering, Internationaal, Studentenleven, Intimiteit, Droom en werkelijkheid, Parallelle werelden, Avontuur, Spiritualiteit, Vrouwenpower.

Boekrecensie Peter Berkhout: Wat een heerlijk boek heeft Miranda van Gaalen geschreven. Wat maakt ‘In search of Kyle’ een aanrader?

Allereerst het verhaal zelf. De hoofdpersoon Sky Beaumont komt eind jaren tachtig naar Arnhem en is op zoek naar Kyle. Hij heeft een aantal geschreven ansichtkaarten die richting geven aan haar queeste. Tijdens haar zoektocht beland ze in verschillende subculturen en ontvouwt zich gaandeweg een parallelle werkelijkheid onder de fundamenten van Arnhem. Het is een soepel geschreven verhaal. Er gebeurt voldoende om je als lezer nieuwsgierig te maken naar de volgende stap van Kyle.

Het boek is geschreven in het Engels. Zowel voor de beginnende als gevorderde lezer van Engelstalige literatuur kun je plezier beleven aan dit verhaal. De verteltrant is soepel en Miranda weet de personages die Sky ontmoet vaak met een knipoog en rake typeringen te schetsen. Ik ben een lezer die het gevorderde Engelse stadium nog steeds niet bereikt heeft, maar ik heb het met vaart geschreven verhaal in al zijn facetten goed kunnen volgen.

De belangrijkste kwaliteit van het boek is naast het verhaal en de taal, het mengen van droombeelden met situaties die volkomen realistisch, veelal in dialoogvorm, zijn uitgeschreven. De stad Arnhem krijgt zo een spirituele dimensie en dat is bijzonder voor een stad die toch altijd verbonden zal blijven met die slag waarvan we allemaal op de hoogte zijn. Marcel van Roosmalen heeft enkele jaren geleden de mentaliteit van de Arnhemmer beschreven en voegde het ingrediënt humor toe aan de storytelling over de stad. Maar een verhaal waarin de stad surreële dimensies krijgt hadden we nog niet.

Tot slot: het is een treffend tijdsbeeld. Het toeval wil dat ik in hetzelfde jaar in Arnhem arriveerde en ook laveerde tussen verschillende subculturen. Het gaf het verhaal voor mij een extra lading. De zoektocht van Sky was mijn zoektocht. Ik was ook op zoek naar Kyle, maar had geen idee waar ik hem, haar of het kon vinden. Bijna elke twintiger zal aspecten van die zoektocht herkennen. En als je deze fase achter je hebt gelaten wordt ‘In search for Kyle’ het gevoel wat bij deze levensfase past op een knappe manier tot leven gewekt.

Boekrecensie Guidost: Sky Beaumont, took me on a journey to explore Arnhem in a way I didn’t look to Arnhem in normal life. Every day I had to read!, to see what was happening the book kept catching my attention till the end. It was great for me visualization how Sky was travelling through Arnhem. Sky visited a lot of known places for me, but also interested me for some unknows.

Obvious the first book I read was “The bridge too far” showing the history of Arnhem.
I am not a regular reader of English books, but this was great reading and boosting my English vocabulary (and a few Australian slang words).

Boekrecensie KeienEi: beschrijft een weg naar het volwassen worden met een historische knipoog.

Wereldreis in een normale dag

P.C. de Bruijne: Heel leuk en  vlot geschreven: lekker vlot, kort en krachtig. Daar houd ik van. Geen  ellenlange opsommingen of terughalen van herinneringen die voor jezelf  misschien erg mooi zijn, maar voor anderen vaak uitnodigend om zich te  gaan vervelen. Ik zou zeggen: ga zo door.

Ruud: Een leuk idee, aan de hand van één dag neem je de lezer mee naar verschillende delen van de wereld. Verder is het een leuk verhaal dat me van begin tot eind vast blijft houden. Grappig idee om met verschillende kleuren in je tekst gebruik te maken, werkt erg verhelderend. Hoop meer leuke verhalen van je tegen te komen.

Natasja Sanches: Een meeslepend en beeldend verhaal. Je geeft net genoeg beschrijvingen zodat het voor mij als lezer direct beelden oproept maar je wordt gelukkig niet langdradig! Het verhaal spreekt me aan omdat reizen en kennismaken met andere culturen erg interessant en verrijkend is.

Petra Brakenhoff: Een boeiend geschreven verhaal en het geeft een goede indruk van waar je van houdt: veel van de wereld zien en in contact komen met andere culturen en gebruiken.

Fred: Vlot geschreven, originele aanpak, verschil in tekstkleur om het heden en verleden te duiden werkt goed.

Frank van den Sigtenhorst: De opzet is leuk bedacht. Verschillende werelden en plekken op een dag. De makke van dit verhaal is dat ik het teveel werelden vind en het daardoor oppervlakkig wordt en niet beklijft. Voorbeeld: ‘opgewekt en enigszins onthutst door deze indrukwekkende ervaring verlaat ik de tempel’ Als lezer voel je de indrukwekkendheid niet of het onthutst zijn. Het wordt meegedeeld en daarna gaat het weer verder. Dat vind ik jammer.

Tranen van geluk

Natasja Sanches: Een hartverwarmend verhaal over vriendschap en het leven vieren. Doen wat je op dat moment wil doen omdat het voor je belangrijk is. Heerlijk , denk dat iedereen in zijn hart wenst om zo te leven. “Het “nu” daar gaat het om.

Jos Berntsen: Een mooi verhaal over echte vriendschap en wat je er voor over hebt: een week naar het verre Australie om je vriendinnen echt te zien, te voelen en samen feest te vieren. Zo mooi beschreven dat ik kon voelen hoeveel bevrediging het je gaf dat je voor een weekje naar Australie bent gegaan.

Petra Brakenhoff: Een geweldig verhaal. Door de juiste beschrijving van details, zie ik het allemaal helemaal voor me en krijg ik zelfs zin in het feest. Het moet een zeer waardevolle vriendschap zijn als je ondanks de enorme afstand bij elkaar wilt zijn om samen leuke dingen te doen.

Fred van B.: Een goed geschreven verhaal over een spontane actie bij een echte vriendschap, bijna ontroerend…